علائم بیماری های قلبی عروقی

شاید بخواهید بدانید که علائم بیماری های قلب عروقی چه می باشد ؟ باید بدانید که اولین دلایل مرگ و میر در دنیا بیماری های قلبی عروقی می باشد ، باید گفت که انسان ها در سراسر جهان بیشتر از هر دلایلی به دلیل داشتن بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند ، باید بدانید که حدود سه چهارم مرگ و میر ها به دلیل بیماری های قلبی در کشور هایی با سطح اقتصادی پایین و یا متوسط اتفاق می افتد پس اطلاع از علائم بیماری های قلبی عروقی می تواند کمک بسیاری به جلوگیری از مرگ به افراد کرد ، بیشتر بیماری های قلبی عروقی قابل پیشگیری می باشند و با توجه به عامل خطری مانند مصرف دخانیات ، چاقی و اضافه وزن ، رژیم غذایی نا مناسب ، مصرف الکل و بی تحرکی می توان میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را بسیار کاهش داد .

به طور کلی بیماری های قلبی یک اصطلاح گسترده برای شرایطی می باشد که بر عملکرد و ساختار ماهیچه قلب تاثیر بسیاری می گذارد ، همچنین بیماری های قلبی عروقی گروهی از بیماری ها هستند که شامل بیماری عروق کرونر قلب ، نارسایی قلب ،آریتمی و بیماری دریچه می شود ، همچنین بسیاری از انواع بیماری های قلبی را می توان با انتخاب یک شیوه زندگی سالم ، جراحی و یا دارو ها پیشگیری و درمان کرد .

علائم بیماری های قلبی عروقی

اولین علائم بیماری قلبی عروقی آپنه خواب و یا همان توقف تنفس در خواب به دلیل انسداد راه هوایی در حلق و بینی در زمان خواب به وجود کمی آید و در برخی از موارد ممکن است که بیش از 10 ثانیه در افراد طول بکشد ،آپنه خواب از جمله اختلالاتی است که افراد باید آن را بسیار جدی بگیرند چون یکی از علائم بسیار مهم بیماری های قلبی عروقی می باشد ، این بیماری در برخی از موارد ممکن است مرگبار باشد و به همین خاطر در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک متخصص قلب و عروق خود مراجعه فرمایید ، همچنین زمانی که خروپف می کنید و این خروپف شما توقف تنفس شما شکسته می شود و ممکن است که اکسیژن کافی به مغز فرد نرسد ، این علامت یکی از نشانه های فشار خون بالا ، سکته مغزی و ریتم های غیر طبیعی قلب می باشد ، آپنه خواب در افراد کاملا قابل درمان می باشد و به عنوان یکی از مهم ترین علائم بیماری های قلبی عروقی و همچنین سکته قلبی خاموش است که حتما باید آن را جدی بگیرید .

علائم بیماری های قلبی عروقی بثورات جلدی زرد و نارنجی رنگ : اگر سطح تری گلیسرید در خون فرد بالا باشد ممکن است که پوست شما در اطراف ناحیه انگشت و یا پا دچار پثورات جلدی زرد و یا نارنجی رنگ شود که یکی از مهم ترین علائم بیماری های قلبی عروقی از جمله علائم قبل از سکته های قلبی می باشد ،بخشی از این چربی ها در خون افراد نقش بسیار مهمی را در شریان ها و رگ های افراد دارد و اگر از حد خود بگذرد یکی از مهم ترین نشانه های بیماری قلبی می باشد و امکان دارد که شما را در معرض خطر برخی از بیماری ها و سکته قلبی و مغزی قرار دهد .

قدرت بدنی ضعیف : آیا می دانید که قدرت دست های شما به معنای قدرت قلبی شماست ؟ تحقیقات بسیاری نشان داده است که هر چقدر قدرت دست های شما برای فشار دادن بیشتر باشد احتمال ابتلای شما به بیماری های قلبی بسیار کمتر می باشد ، اگر قدرت دست شما برای فشار دادن اشیاء بسیار کم باشد امکان دارد که یکی از علائم بیماری های قلبی باشد ، با این وجود برای بهبود این عملکرد نمی تواند نشانه سلامت قلب شما باشد و بهتر است که به پزشک جراح خود مراجعه فرمایید

نقاط تیره زیر ناخن : اگر بدون هیچ گونه دلیلی و بدون این که ناخن هایی شما به جای برخورد کند و یا به آن ها هیچ ضربه ای وارد نشده باشد زیر ناخن های شما نشانه خون مردگی باشد ممکن است که دچار عفونت در قلب و یا دریچه های قلب خود باشید ، ابتلا به دیابت نیز ممکن است موجب ایجاد این مشکل شود ، برخی از افرادی که دچار این علائم هستند 2 تا چهار برابر بیشتر از دیگر افراد در معرض بینناری های قلبی و سکته قلبی می باشند ، این تیرگی های ناخن می تواند از جمله علائم بسیار مهم سکته قلبی خفیف در افراد باشد .

سرگیجه : یکی دیگر از مهم ترین علائم ابتلا به بیماری های قلبی و از جمله مهم ترین دلایل و علائم سکته قلبی خاموش در زنان و مردان باشد همان سرگیجه است ، البته نیز سرگیجه ممکن است به دلایل مختلف در شما بروز کند که یکی از این دلایل می تواند ابتلا به برخی بیماری های قلبی باشد ، اما از جمله اقدامات اولیه سکته قلبی این است که قبل از وقوع سکته این علائم را به خوبی شناسایی و درمان کنید ، در چنین موارد دلیل سرگیجه این است که خون کافی به مغز شما نمی رسد و به همین دلیل علت سرگیجه ممکن است که ریتم نا منظم قلب و ضعیف شدن عضله های قلبی باشد مخصوصا اگر در چنین حالتی با احساس لرزش و نبض تند قلب شما باشد .

مشکلات جنسی : شاید باور نکنید اما در برخی از موارد بی میلی های جنسی در خانم ها و آقایان یکی از مهم ترین علائم بیماری های قلبی می باشد و فرد ریسک بسیار بالاتری را برای ابتلا به سکته قلبی و یا حمله های قلبی را دارد ، اختلال نعوظ در آقایان ممکن است که به دلیل اسکار در سیستم های گوارش خون به دلیل فشار خون بالا و یا کلسترول بسیار بالا باشد ، اختلال در جریان گردش خون میل جنسی را در خانم ها نیز کاهش می دهد .

تغییرات رنگ پوست : در برخی از افراد انگشتان آبی و یا خاکستری رنگ ممکن است به دلیل گردش خونی باشد که فاقد اکسیژن لازم است ، این مسئله به دلیل نقص در عملکرد قلب و همچنین انسداد رگ های خونی در افراد رخ دهد ، در این صورت حتی ممکن است که خونریزی در پوست دست و پا نیز به وجود آید ، تغییرات در رنگ پوست از جمله علائم بیماری های قلبی عروقی می باشد .

خونریزی لثه :  اگر چه هنوز هم ارتباط میان خونریزی لثه و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی به صورت کاملا واضح مشخص نمی باشد ، اما تحقیقات و اطلاعات صورت گرفته این موضوع را نشان می دهد که ورم کردن لثه ها و یا خونریزی آن ها امکان دارد موجب التهاب قلبی نیز باشد ، یک نظریه نیز در این مورد می گویند که باکتری ها از لثه ها وارد جریان خون می شوند و موجب ایجاد التهاب در قلب افراد می شود ، هنمچنین بیماری های لثه موجب از دست دادن دندان نیز شوند و حتی خطر بروز سکته قلبی را نیز در افراد افزایش می دهد .

علائم بیماری های قلبی عروقیلکه‌ های تیره روی پوست : پیدان شدن لک ها تیره ضخیم در نواحی مانند گردن ، کشاله ران و زیر بغل معمولا زمانی رخ می دهد که بدن فرد با هورمون انسولین مشکل داشته باشد ، باید بدانید زمانی که بدن یک فرد نسبت به هورمون نسبت به هورمون انسولین مقاوت بسیاری را نشان دهد و فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و سندروم متابوبیک مبتلا باشید و بهتر است که برای کنترل قند خون و همچنین چکاپ قلب به پزشک متخصص خود مراجعه فرمایید که این موارد ممکن است که یکی از مهم ترین علائم قلبی و عروقی شما باشد .

شایع‌ ترین بیماری‌ های قلبی عروقی

به طور کلی بیماری های قلبی عروقی که به اختصار بیماری قلبی می گویند به دسته ای از مشکلات می گویند که بیشتر آن ها به پروسه ای با عنوان آترواسکلروزیس مربوط می باشد . آترواسکلروزیس زمانی ایجاد می شود که کانون های تجمع چربی و یا همان پلاک ها در دیواره عای سرخرگ به وجود می آیند ، ایجاد این پلاک ها موجب تنگ شدن عروق قلبی شده و باعث می شود که خون در آن ها به سختی جربان پیدا کند ، با تشکیل لخته های خونی در نقطه تنگ شده و جریان خون را در قلب به طور کامل قطع می کند ، به حالت سکته نیز گفته می شود که ممکن است در مغز و یا در قلب این اتفاق رخ دهد . در ادامه شما را با شایع ترین بیماری های قلبی عروقی آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید .

سکته قلبی و یا حمله قلبی : سکته های قلبی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون شما در قسمتی از قلب قطع شود که اگر این قطع جریان به طور کامل اتفاق بیافتد بخشی از عضله قلب که توسط آن شریان خونرسانی می شود شروع به مردن می کند ، بسیاری از افرادی که برای اولین بار سکته قلبی می زنند ، به دنبال آن به زندگی عادی خود برمی گردند و سال های سال از زندگی خود لذت می برند ولی تجربه یک حمله قلبی به این معنا است که ما نیاز به تغییر سبک زندگی خود داریم ، تغییر در سبک زندگی و دارو ها که توسط پزشک متخصص به ما توصیه می شود و بر مبنای میزان وسعت حمله قلبی تمامی این ها متفاوت می باشد .

نارسایی قلب : نارسایی قلبی و یا همان نارسایی احتقانی به این معنا می باشد که قلب خون را آن طور که باید پمپ نمی کند ، نارسایی های قلبی به معنای کم شدن توان انقباض قلب می باشد و در چنین شرایطی هم قلب به کار خود ادامه می دهد ولی به هیچ وجه نمی تواند اکسیژن بدن را به طور کامل تامین کند ، این مشکل در صورت عدم درمان و با گذشت زمان بدتر و وخیم تر می شود و در صورتی که فردی از بستگان ما به نارسایی قلب مبتلا باشد بهتر است که او را به رعایت بسیار دقیق تر توصیه های پزشک متخصص توصیه کنیم، عمل کردن به توصیه های پزشک متخصص نقشی بسیار تعیین کننده در جلوگیری از پیشرفت بیماری در افراد دارد .

آریتمی (اختلالات ریتم قلب) : آریتمی همان به معنای ریتم غیر طبیعی قلب می باشد ، به طور کلی این مشکل انواع مختلفی را دارد ، در شرایط آریتمی ، ضربان قلب تند ، کند و یا نا منظم می باشد ، این مشکل می تواند راندمان کلی کار قلب را بسیار تحت تاثیر قرار بدهید ، با داشتن ضربان قلب نا منظم قلب ما ممکن است که توانایی کافی برای پمپ خون برای برطرف نمودن نیاز های بدن را نداشته باشد .

بیماری‌ های دریچه‌ ای قلب : زمانی که دریچه های قلب به اندازه کافی باز نشده باشند و در نتیجه نیز خون به طور کاملا طبیعی از آن عبور نکرده باشد شرایطی ایجاد می شود که به آن تنگی دریچه گفته می شود ، پرولایس دریچه به حالتی گفته می شود که در آن لت خای دریچه (اعضای تشکیل‌دهنده دریچه قلب که به‌ طور طبیعی در سمت چپ، دو و در سمت راست، سه عدد هستند) که به سمت حافظه بالای قسمتی که دریچه در آن قرار دارد برآمده می شوند .

برای آشنایی با تعریف بیماری قلبی می توانید به مقاله مورد نظر مراجعه فرمایید .

شایع‌ ترین بیماری‌ های قلبی عروقیدرمان های معمول قلب

در ادامه این مقاله علائم بیماری های قلبی عروقی قصد داریم شما را با درمان های معمول قلب در انواع بیماری های قلبی آشنا کنیم

درمان مشکلات دریچه‌ ای قلب : برخی از افرادی افرادی که مبتلا به بیماری های دریچه ای قلب هستند ممکن است که تحت درمان های دارویی از سوی پزشک جراح قرار بگیرند که تجویز این دارو ها با هدف برطرف کردن علائم و همچنین کمتر شدن خطر لخته خون در افراد می باشد .

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که آیا می توانیم به جای جراحی دریچه از دارو استفاده کنیم؟

اگر چه که تمامی دارو ها نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری را در درمان بیماری های دریچه قلبی دارند ، تا به امروز هیچ دارویی تا به الان تولید نشده که بتواند از نشت یک دریچه قلبی به خوبی و به درستی جلوگیری کند ، و به همین دلیل هیچ دارویی وجود ندارد که دریچه ای را که دچار تنگی شده است را درمان کند . اگر چه بسیاری از دارو ها ساخته شده اند اما هیچ دارویی تا به الان تولید نشده است که بتواند از نشت یک دریچه به خوبی جلوگیری کند .

درمان آریتمی :  اگر برای کنترل آریتمی دارو های تجویز شده را طبق مصرف کنید این مشکل می تواند به خوبی درمان شود ، همچنین برخی از دارو ها می توانند از سکته های قلبی و یا مغزی به خوبی جلوگیری کنند ،  همچنین می‌ توانند موجب پیشگیری از عوارض بیماری‌ های قلبی شوند و پیشرفت بیماری‌ های عروق خونرسان قلب را کند کنند.

از این که ما را تا آخر مقاله علائم بیماری های قلبی عروقی همراهی کردید از شما سپاس گزاریم ، همچنین اگر نظر و یا پیشنهادی در این زمینه دارید ممنون می شویم که با ما نیز در میان بگذارید .

آنژیوگرافی چیست ؟
مراقبت های بعد از آنژیوگرافی