یکی از پر کاربرد ترین روش های تشخیص در بیماران قلبی است ، نوار قلب یک روش ساده و بدون درد است ، سال هاست برای تشخیص و درمان بیماری اعم از بیماری های قلبی و اختلالات خون رسانی قلب مثل سکته گرفته تا اختلالات ضربان قلب ، تشخیص بعضی اختلالات مادر زادی قلب و بسیاری از مشکلات قلبی دیگر استفاده می شود .
نام دیگر نوار قلب الکتروکاردیوگرام یا ece است و توسط آن عملکرد قلب به طور همزمان از طریق 12 لید بررسی می شود ، در صورتی که نوار قلب شواهد غیر عادی یا مشکوک را نشان دهد از روش های تکمیلی بیشتر استفاده می شود ، در کلینیک قلب و عروق دکتر سیدی از جدید ترین دستگاه های نوار قلب با بالا ترین دقت استفاده می شود و در صورت نیاز سایر امکانات تشخیص جهت تشخیص و درمان بهتر نیز وجود دارد

الکتروکاردیوگرام ( EKG ) یا نوار قلب چیست؟

مشکلات قلبی اغلب بر فعالیت الکتریکی قلب شما تأثیر می‌گذارند. اگر علائم یا نشانه‌هایی را نشان می‌دهید که ممکن است بیانگر یک مشکل قلبی باشند، پزشک شما ممکن است گرفتن EKG را توصیه کند، این علائم عبارتند از:

درد قفسه سینه
تنفس دشوار
احساس خستگی یا ضعف
احساس ضربان، تند زدن، یا لرزش قلب
احساس این که قلب نامنظم می‌زند
شنیدن صداهای غیرمعمول هنگامی که پزشک به قلب شما گوش می‌دهد
EKG به دکتر قلب و عروق کمک می‌کند تا دلیل علایم شما را همراه با نوع درمانی که لازم است انجام شود، مشخص کند.

اگر سن شما ۵۰ سال یا بیشتر است یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، ممکن است پزشکتان برای یافتن علائم زودرس بیماری قلبی EKG را توصیه کند.

نوار قلب

چه افرادی به نوار قلب نیاز دارند ؟

در صورتی که شوک به بیماری های قلبی ایجاد شود از اولین و ساده ترین وسایل تشخیصی نوار قلب است ، برخی از علائم قلبی شامل درد در قفسه سینه ، مشکلات تنفسی ، خستگی و ضعف ، احساس سرگیجه و … می باشد ، در این موارد نوار قلب لازم است .

نوار قلب یکی از روش های لازم قبل از جراحی ها هم با وجود سابقه بیماری قلبی در خانواده به خصوص در سنین پایین می باشد .