علت بزرگ شدن قلب

علت بزرگ شدن قلب

ما در این مقاله سعی داریم شما را با علت بزرگ شدن قلب آشنا کنیم. بزرگ شدن یا گشاد شدن قلب یک بیماری نیست اما می تواند از علائم بیماری قلبی باشد. بزرگ شدن قلب که به آن کاردیومگالی یا کاردیومیوپاتی اتساعی ایدیوپاتیک گفته می شود حالتی است که قلب توسط عواملی مثل عفونت، استرس یا بقیه بیماری های قلبی بزرگ می شود. این بیماری امکان دارد در هر سن و سالی اتفاق بیفتد. در ادامه برای آشنا شدن با علت برگ شدن قلب با اما همراه باشید.

بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی چیست ؟

برخی شرایط و مشکلات جسمی می توانند باعث ضخیم شدن عضله قلب و یا گشاد شدن دریچه های آن شوند که باعث بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی در افراد می شود که بعضی اوقات به آن قلب بزرگ می گویند. با توجه به نوع مشکل مربوطه مشکل بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی می تواند موقتی و یا دائم باشد. مشکل بزرگ شدن قلب را می توان با درمان درست دلیل به وجود آمدن آن حل کرد. از درمان های قلب بزرگ شده می توان به مواد دارویی، پروسه های درمانی و یا عمل جراحی اشاره کرد.

بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی چیست ؟

علائم بزرگ شدن قلب :

در بعضی موارد بزرگ شدن قلب هیچ نشانه ای ندارد و هنگامی که علائمی اتفاق می افتد می تواند نشانه هایی داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم :

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • تورم در پاها و مچ پا در اثر به وجود آمدن مایع
  • ریتم قلب نامنظم

علت بزرگ شدن قلب چیست ؟

بزرگ شدن عضله قلب در بدن  به دلیل شرایط و مشکلاتی به وجود می آید که باعث بیشتر شدن سرعت پمپاژ خون از طریق قلب می شوند و یا این که به عضله قلب آسیب وارد می کنند. بعضی وقت ها قلب به دلایلی ناشناخته بزرگ شده و ضعیف می شود که به آن ایدئوپاتیک گفته می شود. بعضی از بیماری های مادرزادی که از هنگام تولد اتفاق می افتد می تواند باعث بزرگ شدن قلب شود. در ادامه با علت بزرگ شدن قلب آشنا می شوید :

فشار خون بالا :

امکان دارد قلب شما برای رساندن خون به همه اعضای بدن سخت تر پمپاژ کند و به همین خاطر عضله قلب بزرگ و ضخیم می شود. فشار خون بالا می تواند باعث بزرگ شدن بطن چپ شود و به همین دلیل عضله قلب ضعیف می شود. فشار خون بالا می تواند باعث بزرگ شدن اتاقک های بالایی از قلب شود.

بیماری عضله قلب :

هر چقدر ضخیم شدن و سخت شدن عضله قلب پیشرفت کرده و بیشتر شود امکان دارد قلب به دلیل تلاش خود برای پمپاژ خون بیشتر به بدن بزرگ شود.

بیماری دریچه قلب :

4 دریچه در قلب است که تلاش می کند جریان خون را در مسیر درست نگه دارد. اگر این 4 دریچه به دلایل متفاوتی مانند تب روماتیسمی، نقص قلب، عفونت ها، اختلالات بافت همبند، بعضی داروهای خاص و یا درمان های اشعه ای برای سرطان آسیب ببینند احتمال بزرگ شدن عضله قلب وجود دارد.

فشار خون ریوی :

فشار خون بالا در شریانی که قلب را به ریه ها وصل می کند. قلب در این شرایط برای انتقال خون بین ریه ها و قلب نیاز به پمپاژ سخت تر و زیادی دارد و به همین خاطر احتمال بزرگ شدن سمت راست از عضله قلب وجود دارد.

کم خونی :

کم بودن تعداد سلول های قرمز خون را کم خونی می‌گویند. کم خونی شرایطی است که در آن تعداد سلول های قرمز خون برای رساندن اکسیژن کافی به بافت های بدن کم است. مشکل کم خونی مزمن اگر درمان نشود می تواند باعث ضربان قلب تند و یا نا منظم در بدن افراد شود. به خاطر کمبود اکسیژن در خون قلب باید با سرعت و قدرت زیادی خون را به بدن پمپاژ کند.

مایعات دور قلب :

انباشته شدن مایعات در کیسه ای که حاوی قلب شما است می تواند باعث بزرگ نشان داده شدن قلب در تصاویر ایکس ری قفسه سینه باشد.

میزان زیاد آهن در بدن :

هموکروماتوسیس یک مشکل خاص است و هنگامی اتفاق می افتد که بدن شما نمی تواند به خوبی آهن را در متابولیسم خود مدیریت کند و آهن در ارگان های متفاوت بدن انباشته می شود که یکی از این عضلات قلب است. این می تواند باعث بزرگ شدن بطن چپ به خاطر ضعیف شدن عضله قلب شود.

مشکلات غدد تیروئید :

هم کم کاری غده تیروئید  و هم پر کاری غده تیروئید می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات قلبی مانند بزرگ شدن عضله قلب شود.

استرس :

امکان دارد به دلیل استرس موجود در بدن و ذهن مشکل بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی به طور موقت برای شما اتفاق بیفتد.

بزرگ شدن قلب در بارداری :

در هنگام بارداری و یا به خاطر وضعیت سلامتی و جسمی مانند ضعیف شدن عضله قلب، بیماری عروق کرونر قلبی، مشکلات دریچه های قلب و یا ریتم های غیر نرمال قلب، امکان دارد دچار بزرگ شدن قلب و یا همان کاردیومگالی شوید.

بیماری های نادر :

بیماری های نادری می توانند روی قلب تاثیر گذار باشند که یکی از این بیماری ها آمیلوییدوسیس است. این بیماری شرایطی است که در آن پروتئین های غیر نرمال در خون به گردش در می آیند و امکان دارد در داخل قلب انباشته شوند و با کارکرد این ارگان تداخل پیدا کنند و علت بزرگ شدن قلب شود.

چگونه قلب بزرگ شده تشخیص داده شود ؟

اگر شما دچار مشکل قلبی باشید پزشک از شما یک آزمایش بدنی می گیرد و آزمایش های متفاوتی برای شما تجویز می کند تا بررسی کند آیا قلب شما بزرگ شده است یا خیر. در ادامه به این آزمایشات می پردازیم :

آزمایش اشعه ایکس قفسه سینه :

تصاویر ایکس ری به پزشک کمک می کنند تا وضعیت ریه ها و قلب را بررسی کنند. اگر بزرگی قلب در تصاویر ایکس ری ثبت شود آزمایش های زیادی برای مشخص شدن دلیل آن نیاز است.

اکوکاردیوگرافی :

این آزمایش برای تشخیص و تحت نظر قرار دادن قلب بزرگ شده است و از امواج صوتی استفاده می کند تا تصاویر ویدیویی از قلب بسازد. با این آزمایش چهار اتاقک قلب را می توان ارزیابی و بررسی کرد. پزشک می تواند از نتیجه این آزمایش متوجه شود که قلب شما تا چه اندازه بهینه خون را پمپاژ می کند و مشخص کند کدام یک از اتاقک های قلب شما بزرگ شده است و متوجه شود که شما مشکل مادرزادی قلبی دارید یا خیر.

علت بزرگ شدن قلب چیست ؟

الکتروکاردیوگرافی :

این آزمایش گزارشی از فعالیت الکتریکی قلب شما را به کمک الکترودهای متصل به پوست نشان می دهد. ضربان و نبض ها به شکل امواج ثبت شده روی یک مانیتور و یا یک کاغذ پرینت شده نشان داده می شود. این آزمایش به پزشک کمک می کند تا مشکلات مربوط به ریتم قلبی را تشخیص دهد و یا آسیب های مربوط به یک حمله قلبی را شناسایی کند.

آزمایش استرس :

این نوع از آزمایش که به آن تست ورزش هم گفته می شود اطلاعاتی درباره این که قلب شما در هنگام فعالیت بدنی چگونه کار می کند ارائه می دهد. یک تست ورزش شامل راه رفتن بر روی یک تردمیل و یا راندن یک دوچرخه ثابت می شود که در هنگام آن ریتم قلبی، فشار خون و تنفس شما ارزیابی می شود.

آزمایش های خونی :

پزشک امکان دارد آزمایش های خونی خاصی را تجویز کند تا بتواند سطح بعضی از مواد خاص درون خون شما را بررسی کند. این آزمایش های خونی می توانند به پزشک شما کمک کنند بعضی از مشکلات که امکان دارد علائم شما را ایجاد کند را رد کنند.

سی تی اسکن و یا آزمایش ام آر آی :

در سی تی اسکن شما روی یک میز دراز می کشید و وارد یک ماشین شبیه به دونات می شوید که به آن گانتری گفته می شود. یک لوله ایکس ری درون این ماشین اطراف بدن می چرخد و تصاویری را از قلب و قفسه سینه ثبت می کند. در آزمایش ام آر آی قلبی روی یک میز در درون یک ماشین شبیه به لوله دراز می کشید. این ماشین از میدان آهنربایی و امواج رادیویی استفاده می کند تا سیگنال هایی که تصاویری از قلب شما تولید می کنند را تولید کند.

کاتتریزاسیون قلب و بیوپسی :

در این روش یک لوله باریک با نام کاتتر وارد کشاله ران می شود و به سمت رگ های خونی در قلب می رود که در آن جا یک نمونه کوچک از قلب در صورت مشخص شدن خارج می شود تا در آزمایش بررسی و آنالیز شود. در این آزمایش میزان فشار درون اتاقک های قلب اندازه گیری می شود تا بررسی شود خون با چه شدتی در قلب پمپاژ می شود. تصاویر مربوط به شریان های قلب در هنگام انجام این روش گرفته می شود تا آنژیوگرافی عروق کرونری از نداشتن مشکل بسته بودن بودن رگ های قلبی اطمینان شود.

آیا بزرگ بودن قلب درمان دارد ؟

علت بزرگ بودن قلب درمان هایی دارد که یکی از این درمان ها درمان دارویی است. اگر کاردیومیوپاسی و یا مشکلات قلبی دیگر باعث بزرگ شدن قلب باشند پزشک داروهای خاصی را پیشنهاد می کند که در ادامه با آن ها آشنا می شوید :

  • بتا بلاکر ها برای کم شدن فشار خون و بهتر شدن کارکرد قلب هستند.
  • آنتی آریتمیک ها برای این که اطمینان داشته باشید قلب با ریتم نرمال کار می کند.
  • دیورتیک ها برای کم شدن میزان سدیم و آب در بدن شما که می تواند به کم شدن فشار در شریان ها و قلب کمک کند.
  • آنتی کوگولان ها برای کم شدن ریسک به وجود آمده لخته های خونی که می توانند باعث به وجود آمدن حمله قلبی و یا سکته شوند.
  • محدود کننده های آنزیم آنژیوتنسین برای کم شدن فشار خون و بهتر شدن قابلیت پمپاژ قلب است.
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتنسین برای ارائه مزیت های داروهای ACE برای آن دسته از افراد که نمی توانند آن ها را مصرف کنند.

برای آشنا شدن با مهم ترین دلایل ایست قلبی به سایت مربوطه مراجعه فرمایید.

آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ می شود ؟

 بعضی وقت ها بزرگ شدن قلب می تواند باعث اختلال در ریتم ضربان قلب شود. ریتم های قلبی که برای حرکت خون کند هستند یا برای ضربان قلب مناسب خیلی سریع هستند می توانند باعث غش یا در بعضی موارد ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شوند. با انجام درمان مناسب و به موقع قلب بزرگ شده امکان دارد به اندازه طبیعی بازگردد اما در بعضی مواقع این اتفاق پیش نمی آید.

عوارض بزرگ شدن قلب

عوارض بزرگ شدن قلب به قسمتی از قلب که بزرگ شده و دلیل آن بستگی دارد. بزرگ شدن قلب عوارضی دارد که در ادامه به آن می پردازیم :

نارسایی قلب :

بزرگ شدن بطن چپ یکی از دلایل اصلی بزرگی قلبی است و خطر نارسایی قلبی را بیشتر می کند. در نارسایی قلبی عضله قلب ضعیف می شود و بطن ها به حدی کشیده می شوند که قلب نمی تواند خون را در سراسر بدن پمپ کند.

ایست قلبی و مرگ ناگهانی :

بعضی وقت ها بزرگ شدن قلب می تواند باعث اختلال در ریتم ضربان قلب شود. ریتم های قلبی که برای حرکت خون بسیار کند هستند یا برای ضربان قلب مناسب بسیار سریع هستند می توانند باعث غش یا در بعضی مواقع ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شوند.

لخته شدن خون :

بزرگ شدن قلب امکان دارد شما را مستعد تشکیل لخته خون در غشای قلب کند. اگر لخته ها وارد جریان خون شوند می توانند جریان خون در اندام های حیاتی مسدود کنند و باعث حمله قلبی یا سکته می شوند. لخته هایی که در سمت راست قلب به وجود می آیند امکان دارد به ریه ها راه یابند که به آن آمبولی ریوی می گویند.

چه راه هایی برای جلوگیری از بیماری بزرگ شدن قلب وجود دارد ؟

امکان دارد نتوانید از شرایطی که قبل از تولد اتفاق می افتد جلوگیری کنید و در این صورت باید از اتفاقاتی که می تواند باعث بزرگ شدن قلب شود جلوگیری کنید. خوردن یک رژیم غذایی سالم مانند میوه و سبزیجات، مرغ، ماهی، لبنیات کم چرب و غلات کامل؛ انجام تمرینات هوازی و ورزش کردن در بیشتر روزهای هفته؛ کم کردن نمک، همراه با چربی های اشباع و ترانس؛ فشار خون و سطح کلسترول خود را چک کنید و با پزشک خود در تماس باشید تا در صورت بالا بودن آن را کم کنید؛ از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.برای این که از سالم بودن قلب خود اطمینان داشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید و اگر مشکل قلبی دارید باید به متخصص قلب مراجعه کنید.

عوارض بزرگ شدن قلب

کلام آخر

در صورت مشاهده علائم یا بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید و دستورات پزشک را انجام دهید تا دچار خطرات و عوارض نشوید. ممنون از این که تا آخر مقاله علت بزرگ شدن قلب همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما درباره علت بزرگ شدن قلب در میان بگذارید.

نوشتهٔ پیشین
تاثیر دیابت بر بیماری های قلبی
نوشتهٔ بعدی
اکوکاردیوگرافی چیست ؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

6 + هجده =

فهرست