علائم و نشانه های سکته قلبی

علائم و نشانه های سکته قلبی حدود 1 ماه قبل از اتفاق افتادن در بدن فرد خود را نشان می دهد که اگر آن را بشناسید می‌توانید از حمله قلبی جلوگیری کنید به دلیل این که پیشگیری بهتر است. امروزه روش های بسیاری برای جلو گیری از سکته قلبی به وجود آمده است. برای شناخت بیشتر علائم و نشانه های سکته قلبی همراه ما باشید.

خستگی :

یکی از علائم اصلی سکته قلبی، خستگی غیر معمول است که در زنان بیشتر قابل مشاهده است. فعالیت بدنی یا فیزیکی دلیل خستگی نیست و ممکن نیست که تا پایان روز افزایش بیابد، این نشانه کاملا قابل مشاهده است و از بین نمی رود، اما در خستگی های غیر معمول برای انجام وظایف ساده مانند مرتب کردن یک تخت یا حتی دوش گرفتن دچار خستگی مفرد می شوید.

درد شکمی :

درد شکم، حالت تهوع، احساس خالی یا پر بودن شکم یا ناراحتی معده، از شایع‌ترین علائم هستند، در مردان و زنان به یک اندازه اتفاق می افتد. درد‌ های شکم قبل از حمله قلبی، یک اتفاق طبیعی هستند و سپس بعد از مدت کوتاهی کاهش می‌یابد، تنش فیزیکی نیز ممکن است باعث تشدید درد شکم شود.

بی خوابی :

بی خوابی نیز با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی همراه است که در میان زنان شایع‌تر است، علائم بی خوابی معمولا شامل بالا رفتن سطح اضطراب و نداشتن تمرکز می‌شود. این علائم شامل مشکل در شروع خواب، خوابیدن آرام و صبح زود بیدار شدن است.

تنگی نفس :

تنگی نفس یا نفس نفس زدن، یک احساس قوی است که قادر به نفس عمیق کشیدن نیست، این علائم بیشتر بین مردان و زنان بیش از ۶ ماه قبل از سکته قلبی اتفاق می افتد. احساس شما در این مورد سرگیجه و سخت نفس کشیدن است.

ریزش مو :

ریزش مو‌های شما یک شاخص قابل مشاهده برای خطر بیماری قلبی است، بیشتر اوقات مردان بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر را قرار می دهد، اما بعضی از زنان نیز ممکن است در این گروه قرار بگیرند.

ضربان قلب نا منظم  :

ضربان قلب شدید یا بی نظمی در ضربان قلب بیشتر با سکته قلبی و اضطراب، به ویژه بین زنان همراه است. این اتفاق به طور خود به خود رخ می دهد، اما تمرینات جسمانی ممکن است محرک اضافی برای افزایش ضربان قلب، به خصوص در مورد بیماری آترواسکروروز باشد. ضربان قلب نامنظم به مدت یک تا دو دقیقه طول می کشد، اگر این اتفاق بیش از این طول کشید، ممکن است احساس سرگیجه و خستگی شدید که باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

عرق کردن بیش از حد :

عرق کردن غیر عادی و بیش از حد، یکی از نشانه‌های هشدار اولیه از حمله قلبی است و ممکن است در هر زمان از شبانه روز رخ دهد، این علائم در زنان بیشتر است و بیشتر با عرق‌های شبانه معمول دوران یائسگی اشتباه گرفته می شود و گیج کننده است.

درد قفسه سینه :

زنان و مردان در شدت های مختلفی دچار درد قفسه سینه می شوند، در مردان این علامت جزو مهمترین نشانه‌های اولیه قلبی است که نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر تنها ۳۰ درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. درد قفسه سینه می تواند باعث احساس ناراحتی و سوزش در یک یا هر دو دست ، پایین فک، گردن، شانه‌ها یا شکم می شود، که ممکن است دائمی یا موقت باشد.

علائم و نشانه های سکته قلبی

در صورت داشتن چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنید ؟

اگر علائم زیر را دارید باید به پزشک مراجعه کنید :

بثورات جلدی زرد و نارنجی رنگ :

اگر سطح تری ‌گلیسیرید در خون بالا باشد، ممکن است پوست شما در اطراف ناحیه انگشتان دست و پا دچار بثورات جلدی زرد و نارنجی رنگ شود و این یکی از علائم بیماری قلبی و از جمله علائم قبل از سکته قلبی است.

قسمتی از این چربی‌ها در خون شما نقش مهمی در تقویت رگ ‌ها و شریان‌ های شما دارند و اگر از حد معمول بیشتر شوند، یکی از نشانه ‌های مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی بوده و ممکن است شما را در معرض خطر سکته‌های قلبی و مغزی قرار دهند.

قدرت بدنی ضعیف :

متخصصان می گویند هر چه قدرت دست شما برای فشار دادن بیشتر باشد، احتمال ابتلا شما به بیماری‌های قلبی کمتر است. اگر قدرت دست شما برای فشار دادن اشیاء کم بوده، ممکن است یکی از علائم مهم بیماری قلبی باشد. با این‌ همه بهبود این عملکرد نمی‌تواند نشانه سلامت قلب شما باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نقاط تیره زیر ناخن :

اگر بدون دلیل و بدون این که ناخن های شما به جایی برخورد کرده باشند یا به آن‌ها ضربه وارد شده باشد، زیر ناخن‌ها نشانه خون‌مردگی باشد، ممکن است دچار عفونت در قلب یا دریچه‌های آن باشید. ابتلا به دیابت نیز ممکن است باعث بروز این نشانه شود. افرادی که دچار این نشانه هستند، ۲ تا ۴ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی هستند. این تیرگی ناخن می‌تواند از جمله علائم سکته قلبی خفیف نیز باشد.

سرگیجه :

سرگیجه، یکی دیگر از علائم مهم ابتلا به بیماری قلبی و از جمله دلایل و علائم سکته قلبی خاموش در مردان و زنان است. البته سرگیجه ممکن است به دلایل مختلفی در شما رخ بدهد که یکی از دلایل آن می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد؛ اما از جمله اقدامات اولیه سکته قلبی این است که قبل از وقع سکته، علائم را شناسایی و درمان کنید. در این مورد علت اصلی سرگیجه این است که خون کافی به مغز نمی‌رسد و به همین دلیل، علت سرگیجه ممکن است ریتم نامنظم قلب و تضعیف عضله قلب باشد، به خصوص اگر این حالت با احساس لرزش و نبض تند قلب باشد.

مشکلات جنسی :

در بعضی از موارد بی‌ میلی‌ های جنسی در زنان و مردان، یکی از علائم بیماری قلبی است و فرد احتمال بالاتری جهت ابتلا به سکته قلبی یا حمله قلبی را دارد. در مردان ممکن است به دلیل اشکال در سیستم گردش خون، فشار خون بالا یا کلسترول بیش از حد باشد. اخلال در جریان گردش خون، میل جنسی در زنان را نیز کاهش می‌دهد.

تغییرات رنگ پوست :

انگشتان آبی یا خاکستری رنگ ممکن است به علت گردش خونی باشند که بدون اکسیژن لازم هستند. این مشکل به خاطر نقص در عملکرد قلب و انسداد رگ‌های خونی رخ می‌دهد. در این صورت، حتی امکان خونریزی در پوست دست و پا نیز وجود دارد. از جمله علائم بیماری قلبی، تغییرات رنگ پوست است.

خونریزی لثه :

ورم کردن لثه‌ها یا خونریزی آن‌ها ممکن است باعث التهاب قلب شوند. باکتری‌ها از لثه وارد جریان خون می‌شوند و باعث ایجاد التهاب در قلب می‌شوند. بیماری‌های لثه که باعث  از دست دادن دندان می‌شوند، حتی خطر بروز سکته قلبی را نیز افزایش می‌دهند.

لکه‌های تیره روی پوست :

پیدا شدن لکه‌های تیره ضخیم در نقاطی مثل گردن، زیر بغل و کشاله ران معمولا زمانی رخ می‌دهد که بدن شما با هورمون انسولین مشکل داشته باشد. در حقیقت، زمانی که بدن شما نسبت به هورمون انسولین، مقاومت نشان دهد و مبتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک مبتلا هستید، بهتر است جهت کنترل قند خون و نیز چکاپ قلب به پزشک متخصص مراجعه کنید. این موارد ممکن است که علائم بیماری قلبی باشند.

تورم در قسمت پایین پا‌ها :

تورم در پا‌ها زمانی که زیاد می‌نشینید، زیاد سر پا می‌ایستید یا در دوران بارداری، قابل تحمل است. در مواردی غیر از این، ممکن است دلیل آن، نارسایی قلبی و گردش ضعیف خون باشد. تورم پا‌های شما ممکن است به دلیل یک لخته خون باشد که گردش خون را از اندام‌های پایین بدن به سمت قلب، متوقف می‌کند. اگر تورم پا‌ها به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد حتما با پزشک خود مشورت کنید، به دلیل این که ممکن است دلیل آن، ابتلا به بیماری‌های قلبی و از جمله علائم قبل از وقوع سکته قلبی در مردان و زنان و حتی جوانان باشد.

عوامل خطر سکته قلبی

از شایع ترین عوامل این خطر سکته قلبی شامل چاقی ورزش نکردن سیگار کشیدن و …

البته خطر سکته قلبی عوامل دیگری هم دارد که شامل:

• وجود یک لکه به صورت مورب در کانال گوش یا نرمه گوش
  • لکه‌های زرد در گوشه‌های داخلی پلک‌ها
  • درد‌ های ملایم که با راه رفتن شدت می گیرند
  • وجود مو در کانال گوش که بیشتر در مردان رخ می دهد.
  • سفید شدن زودرس مو‌ها که این مورد بیشتر در زنان اتفاق می افتد.

توجه داشته باشید که علائم اشاره شده چنانچه با علائم دیگری همراه باشد نشانه‌ی اختلال دیگری به جز سکته‌ی قلبی در بدن باشد، اما به طور کلی باید به این علائم و نشانه‌های اشاره شده در این بخش توجه و با بروز آن‌ها به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات لازم هنگام بروز حمله قلبی

اگر علائم سکته قلبی را مشاهده کردید بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید

• فورا با اورژانس تماس بگیرید. پرسنل اورژانس می تواند در راه رسیدن به بیمارستان درمان را شروع کند.
  • انجام هرگونه فعالیت را متوقف کنید. در هر حالتی که برایتان راحت تر است بنشینید یا دراز بکشید.
  • نیتروگلیسرین مصرف کنید. اگر از نیتروگلیسرین استفاده می کنید، دوز نرمال آن را مصرف کنید.
  •  اگر به مصرف آسپرین حساسیت ندارید، از آسپرین استفاده کنید.
  • استراحت کنید و منتظر بمانید. تا زمانی که منتظر رسیدن کمک هستید، خونسردی خود را حفظ کنید.
  • لیستی از داروهای خود را در کیف پول، دفترچه یادداشت و یا گوشی ذخیره کنید.

عوامل خطر سکته قلبی

اقدامات اولیه هنگام برخورد با بیمار سکته قلبی

• در حد امکان بیمار را از انجام هر گونه فعالیت اضافه همچون راه رفتن، دویدن و بالا رفتن از پله‌ها باز داشته و وی را در حالت استراحت کامل قرار دهید.
  • بر روحیه خود مسلط باشید و همه تلاش تان را برای کاهش اضطراب بیمار به کار گیرید، از هر گونه سرو صدا، گریه و شیون و هر چیزی که موجب ایجاد اضطراب بیمار می‌شود، خودداری کنید.
  • از دادن هر خوراکی یا آشامیدنی به بیمار خودداری نمایید. اگر بیمار دچار تنگی نفس شد، وی را به حالت نشسته قرار داده و پاهایش را آویزان کنید.
  • اگر بیمار دچار افت فشار خون می‌باشد، وی را به حالت خوابیده قرار داده و پاهایش را بالاتر از سطح بدنش نگهدارید، همچنین لباس‌های اطراف گردن و قفسه سینه اش را شل کنید.
  • سعی کنید هر چه سریعتر بیمار را با آمبولانس و یا وسیله شخصی به بیمارستان منتقل کنید، از این رو در این مورد زمان را از دست ندهید.
  • در صورتی که بیمار بیهوش باشد، عملیات قلبی عروقی را برای وی به درستی اجرا کنید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از سکته قلبی

• داشتن رژیم‌های غذایی کم نمک و استفاده از سبزیجات و میوه
  • پرهیز از مصرف غذا‌ های پرچرب و سرخ شده با کلسترول بالا
  • انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب
  • پرهیز از مصرف غذا‌ های فست فود و حاضری مثل سوسیس، کالباس و نوشابه‌های گازدار

برای آشنا شدن با علت بزرگ شدن قلب به سایت مربوطه مراجعه فرمایید.

اقدامات درمانی برای بیماران سکته قلبی

هنگامی که افراد دچار سکته قلبی می‌شوند جزو بیماران اورژانسی به حساب می‌آیند و احتمال بستری شدن و مراقبت های ویژه و تحت نظر پزشک بودن آنها بسیار ضروری می باشد. ضربات نامنظم قلبی یکی از مهمترین دلایل مرگ در ساعت های اولیه بعد از سکته قلبی می باشد که برای در چنین شرایطی اکسیژن تجویز می شود حتی اگر اکسیژن خون فرد طبیعی باشد باز هم باید از اکسیژن استفاده شود یل اینکه اکسیژن کافی در اختیار تمام بافت‌های بدن قرار می گیرد و کار قلب راحت‌تر می‌شود همچنین استفاده از داروهای نیتروگلیسیرین وریدی و یا داروهایی برای کنترل درد و کاهش نیاز به عضویت تجویز می‌شود که ممکن است داروهای ضد درد هم برای سکته قلبی مورد استفاده قرار بگیرد.

علائم و نشانه های سکته قلبی در زنان

شایع ترین علامت حمله قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه است. اما زنان بدون احساس فشار در قفسه سینه نیز دچار حمله قلبی می‌شوند. ممکن است آن ها تنگی نفس، احساس فشار یا درد زیر قفسه سینه یا بالای شکم، گیجی، سرگیجه یا غش، احساس فشار روی کمر یا خستگی مفرط را تجربه کنند.

علائم ایست قلبی چیست؟

اگر قلب به هر دلیلی از کار بیفتد و خون به مغز و قلب و اندام های حیاتی نرسد فرد بعد از چند دقیقه جان خود را از دست می دهد که نشانه های ایست قلبی شامل:

• افتادن ناگهانی
  • واکنش نشان ندادن به صدا و لامسه
  • عدم تنفس یا نفس های بریده

در صورت مشاهده علائم ایست قلبی چه کار باید انجام دهید؟

• فورا با اورژانس تماس بگیرید.
  • درخواست AED کنید. همزمان که CPR انجام می دهید، فرد دیگر می تواند درصورت امکان AED را فراهم کند. AED اغلب در مکان های عمومی وجود دارد. اپراتور ۹۱۱ می تواند شما را به سمت نزدیک ترین AED راهنمایی کند.
  • CPR را شروع کنید. محکم و سریع به مرکز قفسه سینه فشار آورید.
  • از این که ممکن است این کار را اشتباه انجام دهید نترسید. انجام CPR، حتی اگر بی نقص نباشد، بهترین شانس قربانی است. امکان آسیب زدن به فرد نیز با این حرکت وجود ندارد. در واقع شما فقط به او کمک می کنید.

علائم SADS چیست؟

به انواع اختلالات قلبی که اغلب ژنتیکی است و باعث مرگ ناگهانی جوانان به ظاهر سالم می شود، سندرم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) می گویند.

• غش یا صرع حین انجام فعالیت فیزیکی
  • غش یا صرع ناشی از پریشانی یا شوکه شدن
  • سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی و بدون دلیل

علائم و نشانه های سکته قلبی در زنان

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای مقاله علائم و نشانه های سکته قلبی همراهی کردید، در صورت داشتن هر گونه نظر یا پیشنهاد می توانید آن را به اشتراک بگذارید.

سکته قلبی چیست ؟