یکی از سوال هایی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که نارسایی قلبی چیست؟ در واقع ناتوانی عضله قلب در پمپاژ خون مورد نیاز بدن انسان می باشد و وظیفه اصلی قلب رساندن خون به بدن است. هنگامی که قلب نارسا شود، قادر به انجام این وظیفه نخواهد بود. بعضی از بیماری ها مانند بیماری بیماری عروق کرونر یا همان تنگ شدن شریان های خون رساننده به قلب یا فشار خون بالا به قلب آسیب می رساند و باعث این بیماری می شود.

علائم نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی گاهی به صورت مداوم است و گاهی هم به صورت ناگهانی رخ می دهد. نشانه های این بیماری به شرح زیر می باشد:

• ضربان قلب تند و نامنظم
  • ورم شکم
  • درد قفسه سینه
  • سرفه مداوم همراه با خلط قرمز رنگ
  • ورم پاها و مچ پا
  • حالت تهوع و از دست دادن اشتها
  • تنگی نفس هنگام ورزش یا هنگام دراز کشیدن
  • ضعف و خستگی
  • کاهش سطح هوشیاری و غش کردن

علائم نارسایی قلبی چیست؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

• ضربان قلب تند و نامنظم همراه با تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن و یا ضعف شدید

البته این علائم و نشانه ها ممکن است به دلیل نارسایی قلبی باشد، اما ممکن است بیماری های ریوی و قلبی هم این علائم را داشته باشند. به همین علت بیمار نباید به تشخیص خود اکتفا کند. اگر بیمار نارسایی قلبی داشته باشد و به طور ناگهانی یکی از این علائم بدتر شود یا علائم جدی در بیمار به وجود بیاید، ممکن است به معنای وخامت نارسایی قلبی یا عدم پاسخ به درمان باشد که در این صورت فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

علت به وجود آمدن نارسایی قلبی چیست؟

اصول نارسایی قلبی بعد از شرایطی که قلب را ضعیف می‌ کند، به وجود می‌ آید که با این وجود برای ایجاد نارسایی قلبی نیازی به ضعف عضلانی قلب نیست. این عارضه هنگامی که دیواره بدن سخت می شوند به وجود می‌ آید. در بعضی از موارد نارسایی قلبی ممکن است ماهیچه قلب آسیب ببیند و ضعیف شود و بعد ها گشاد شود تا جایی که قلب نتواند خون را به طور درست در بدن به گردش در بیاورد.
یکی از معیار های مهم برای کیفیت پمپاژ قلب کسر تخلیه است که از آن برای طبقه بندی نارسایی قلبی و انتخاب نوع درمان استفاده می‌ شود که این کسر تخلیه درصد خونی است که بطن طی هر ضربان به گردش در می آورد. در قلب سالم کسر تخلیه ۵۰ درصد این است که بیشتر از نیمی از خونی که در بطن ها در هنگام استراحت قلب پر می شود با هر ضرب آن خارج می‌ شود، اما نارسایی قلبی حتی با کسری از تخلیه معمولی رخ می دهد. همچنین نارسایی قلبی می تواند سمت چپ سمت راست یا هر دو طرف قلب را درگیر کند، اما اصولا سمت چپ که مهم ترین حفره قلب است، درگیر می‌شود.

عوامل نارسایی قلبی

عواملی که می تواند باعث صدمات زیادی به قلب شود شامل:

• بیماری عروق کرونر: بیماری عروق کرونر یکی از شایع ترین نوع بیماری قلبی و علت نارسایی قلبی است. این بیماری از تشکیل ذخیره چربی در عروق به وجود می آید که می تواند باعث کاهش جریان خون و حمله قلبی شود.
  • میوکاردیت: به التهاب عضله قلب گفته می شود. این بیماری در اثر بعضی از عفونت های ویروسی خاص به وجود می آید و می تواند باعث نارسایی سمت چپ قلب شود.
  • فشار خون بالا: اگر فشار خون بیمار بالا باشد، قلب باید بیشتر از چیزی که برای گردش خون در بدن لازم است، کار کند. با گذشت زمان، این فشار اضافی می تواند عضله قلب را بیش از حد سفت یا ضعیف کند به طوری که نتواند خون را به درستی پمپاژ کند.
  • بیماری های زمینه ای: بعضی از بیماری های مزمن مانند دیابت، ایدز، پرکاری یا کم کاری تیروئید و مسمومیت با آهن در پیدایش نارسایی نقش بسیاری دارند.
  • بیماری دریچه قلبی: دریچه های قلب حفره های قلبی را از هم جدا کرده و خون را در جهت مناسب درون قلب هدایت می کنند. آسیب دریچه، باعث کاهش حجم انتقال خون از یک قسمت قلب به قسمت دیگر می شود. قلب به منظور جبران این وضعیت، با قدرت بیشتری منقبض می شود که نتیجه آن در دراز مدت تضعیف و آسیب قلب است.
  • کاردیومیوپاتی: نوعی بیماری پیشرونده است که در آن قلب به طور غیر طبیعی بزرگ، ضخیم و یا سفت می شود و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به بعضی عفونت ها، مصرف الکل و مواد مخدر مانند کوکائین یا بعضی از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی اشاره کرد. عوامل ژنتیکی هم می توانند در ایجاد این عارضه موثر باشند
  • بیماری های مادرزادی قلبی: اگر حفره ها و دریچه های قلب به درستی در جنین شکل نگیرد، قسمت های سالم قلب باید سخت تر کار کنند که این علت ممکن است باعث نارسایی قلبی شود.
  • آریتمی های قلبی: ضربان های غیر طبیعی شامل ضربان آهسته، سریع و یا نابه جا می شود. در آریتمی های مختلف مانند فیبریلاسیون دهلیزی یا بطنی، قلب توانایی پمپاژ موثر خون را از دست می دهد.

عوامل نارسایی قلبیچه عوامل خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد؟

مواردی که در قسمت زیر ذکر شده عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند:

• آپنه خواب: نوعی اختلال خواب است که با توقف یا کاهش تنفس کوتاه مدت در طول خواب همراه است. عدم توانایی تنفس صحیح هنگام خواب شبانه باعث افت میزان اکسیژن خون و افزایش خطر ابتلا به ریتم غیر طبیعی قلب می شود که هر دو می توانند قلب را تضعیف کنند.
  • چاقی: افرادی که چاق هستند ، بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند.
  • مصرف برخی از داروها: برخی از داروها ممکن است منجر به نارسایی یا مشکلات قلبی شوند. داروهایی که احتمال بروز مشکلات قلبی را افزایش می دهند شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئید، ضد دیابت، داروهای بیهوش کننده و برخی از داروهایی که برای درمان آریتمی ها، فشار خون بالا، سرطان، بیماری های اعصاب و روان و بیماری های ریوی استفاده می شوند، می باشند. دارو های مصرفی را خود به خود قطع نکنید. اگر در مورد داروهایی که مصرف می کنید سؤالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف الکل: نوشیدن زیاد الکل می تواند عضله قلب را تضعیف کرده و باعث نارسایی قلبی شود.

عوارض نارسایی قلبی چیست؟

عوارض نارسایی قلبی موارد مختلفی دارد که شامل:

• مشکلات دریچه ای قلب: در صورتی که حفره های  قلب بزرگ شده یا فشار داخل آن ها افزایش پیدا کند، دریچه های قلبی که وظیفه هدایت مناسب جریان خون را دارند، توانایی عملکرد صحیح خود را از دست می دهند.
  • آسیب یا نارسایی کلیوی: نارسایی قلبی جریان خون به کلیه ها را کاهش می دهد که می تواند در صورت عدم درمان باعث نارسایی کلیوی شده و باعث دیالیز بیمار شود.
  • آسیب کبدی: نارسایی قلبی باعث جمع شدن مایعات در کبد می شود. این مایع اضافی کبد را زخم کرده و عملکرد صحیح کبد را سخت تر می کند. در بعضی از موارد ممکن است علائم این بیماری و عملکرد قلب با درمان  مناسب بهبود پیدا کند اما ممکن است افرادی که به نارسایی قلبی مبتلا هستند علائم شدید داشته باشند و نیاز به پیوند قلب باشد.

برای جلوگیری از نارسایی قلبی چه باید کرد؟

آیا می توان نارسایی قلبی را درمان کرد.
نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که عضله های قلب به خوبی خون سانی و پمپاژ نکنند و باعث شوند خون به سرخرگ ها برگردد نارسایی قلبی به معنی اختلال در عملکرد قلب است به طوری که قدرت انبساط یا انقباض قلب کم می شود و اغلب می تواند به مقدار کافی خون را پمپاژ کند در نارسایی قلبی علائم این بیماری به طور ناگهانی رخ می دهد اما به سرعت از بین می رود که نارسایی قلبی بیماری است که اگر به موقع درمان شود شانس بهبودی بسیار بیشتر خواهد بود.

عوارض نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی مزمن قلب چیست؟

در واقع نارسایی مزمن قلب به عنوان نارسایی احتقانی قلب شناخته می شود که ناتوانی مداوم قلب برای پمپاژ خون کافی از طریق بدن برای تامین اکسیژن کافی است. دلیل این بیماری متفاوت است، اما از مهم ترین عوامل خطرزا مانند: پیری، دیابت، فشارخون بالا و اضافه وزن باعث نارسایی قلبی می شوند. این بیماری در مردان بیشتر رخ می دهد.

چه دلایلی می تواند باعث نارسایی قلب شود ؟

• بیماری عضلات قلب
  • عفونت قلب یا دریچه های قلب
  • استفاده از غذاهای چرب و پرکالری
  • شیمی درمانی
  • مشکلات دریچه های قلب
  • کم خونی شدید
  • بیماری مادرزادی قلب
  • سابقه حمله قلبی
  • سوء مصرف مواد مخدر و الکل
  • داشتن اضافه وزن

تشخیص نارسایی قلب چگونه صورت می گیرد؟

با استفاده از روش‌ های زیر می توان نارسایی قلبی را تشخیص داد. این روش ها شامل:

• آزمایش ادرار
  • عکس قفسه سینه
  • انجام معاینات فیزیکی
  • آزمایش خون
  • اکوکاردیوگرام: برای به وجود آوردن تصویر دقیق با استفاده از امواج فراصوت برای تشخیص بیماری های قلبی و علت های آن استفاده می شود.
  • نوار قلب: فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می کند و با استفاده از آن می توان مشکلات قلبی و اختلالات ضربان قلب را تشخیص داد.
  • رادیونوکلید ونتریکولوگرافی: مقداری ماده رادیواکتیو بی ضرر به داخل خون تزریق می کند. این ماده به سمت قلب حرکت می کند و پزشک متخصص به وسیله دوربین مخصوص می تواند عملکرد قلب را مشاهده کند.

انواع نارسایی قلب

دو نوع اصلی نارسایی قلب شامل:

نارسایی قلبی با کاهش میزان تخلیه: به آن نارسایی قلبی هم گفته می شود، این نوع وقتی اتفاق می افتد که قلب خیلی ضعیف باشد و به طور طبیعی فشرده نشود.
نارسایی قلبی بدون تخلیه کامل : به آن نارسایی دیاستولیک قلب هم گفته می شود که این نوع زمانی اتفاق می افتد که قلب خیلی سفت باشد و به طور عادی خون را پر نمی کند.

چگونه می توان نارسایی قلبی را درمان کرد؟

رسایی قلب ممکن است در سمت راست قلب یا سمت چپ و قلب یا هر دو سمت اتفاق بیفتد. البته بیشتر نارسایی‌ های قلبی در سمت چپ قلب اتفاق می‌افتد. در واقع دهلیز چپ قلب وظیفه تحویل خون از ریه و رساندن آن به بطن چپ را دارد. اگر در عملکرد بطن چپ قلب اختلالی به وجود بیاید و قلب نتواند خون دریافتی را به طور کامل به جلو پمپاژ کند، به سمت ریه برمی گردد.
اگر بطن چپ قلب نتواند عمل انقباض را به درستی انجام دهد، نارسایی سیستولی قلب اتفاق می افتد که در این نارسایی با هر بار ضربان قلب مقدار مورد نیاز اعضای بدن را پمپاژ نمی کند.

انواع نارسایی قلب
البته این نارسایی در سمت راست قلب هم رخ می‌دهد. هنگامی که عضله دیواره قلب سفت شود و نتواند به اندازه کافی خودش را شل کند، نارسایی دیستولی رخ می دهد. این بیماری با روش دارو درمانی و جراحی درمان می شود دارو هایی که توسط دست پزشک برای درمان بیماری  قلبی تجویز می شوند شامل:

• اسپرینولاکتون
  • داروهایی مربوط به آریتمی قلب
  • داروهای مهار کننده سمپاتیک نظیر متوپرولول و کارودیلول
  • مهار کننده های آنژیوتاسین نظیر انالاپریل و لوزارتان
  • داروی
  • داروهای گشاد کننده رگ ها
  •  دفع کننده مایعات مانند فوروزماید
  • داروهای افزایش دهنده قدرت عضلانی نظیر دیگوگسین

از داروهای تجویز شده برای درمان نارسایی قلب برای کاهش سطح کلسترول خون استفاده می شود و توانایی قلب را برای پمپاژ خون افزایش می‌دهد و میزان نصف شدن خون و ضربان قلب را کاهش داده و همچنین بعضی از این داروها برای کاهش سدیم خون و افزایش پتاسیم خون استفاده قرار می شود. اگر بیماری قلب بسیار حاد باشد و با دارو درمان نشود از پیس میکر قلب استفاده می شود که شامل کاردیورتر دستگاه دو طرفه دستگاه کمک بطنی قلب در بطن چپ جایگذاری می شود  و به نارسایی قلب کمک می کند.

دستگاه CID باعث تنظیم ریتم ضربان قلب و تپیدن قلب می شود . این دستگاه برای افرادی مناسب است که اختلالات قلبی تهدید کننده دارند. یک دستگاه کوچک بالای قفسه سینه و زیر پوست کاشته می شود. سیم های دستگاه از یک طرف به دستگاه و از یک طرف به ماهیچه قلب وصل می شود و هرگونه نامنظمی در ضربان قلب را برطرف می کند.دستگاه CRT با ارسال سیگنال های ضعیفی به قلب به تپش منظم آن کمک می کند و عملکرد قلب را بالا می برد.

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید در صورت داشتن هر گونه نظر یا پیشنهاد می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید. برای مشاهده مقاله علت تپش قلب و تنگی نفس به سایت مربوطه مراجعه کنید.

مراقبت بعد از آنژیوپلاستی
علائم و نشانه های سکته قلبی