اسپاسم قلب چیست ؟

اسپاسم قلب چیست ؟ به طور کلی اسپاسم به دلیل انقباض کاملا ناگهانی عروق کرونری قلب در افراد به وجود می آید ، همچنین حمله های قلبی نیز ممکن است به دلیل اسپاسم عروق کرونری برای افراد اتفاق بیافتد ، به طور کلی اسپاسم همان گرفتگی عضلات درون رگ های قلب می باشد ولی با این وجود این مشکل به طور کلی منجر به ناراحتی و عوارض های قلبی مانند حمله های قلبی در افراد می شوند ، در صورتی که مبتلا به فشار خون و یا کلسترول بالا هستید که این مشکلات سلامتی قلب شما را تحت تاثیر خود قرار دهد ممکن است که به اسپاسم  عروق کرونر هم مبتلا شوید . در ادامه قصد داربم شما را با اسپاسم قلب آشنا کنیم ممنون می شویم که ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید .

علائم اسپاسم قلب چیست ؟

به طور کلی علائم رایج عروق کرونر در افراد شامل موارد زیر می باشد که در ادامه شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد :

• سنگینی
  • تنگی
  • سوزش یا فشار در ناحیه قفسه سینه

دلایل ایجاد این علائم در افراد به دلیل گرفتگی های بسیار شدید در یک یا چند شریان می باشد که درد در نواحی قفسه سینه معمولا در زمان انجام فعالیت مانند فعالیت های بدنی ، استرس های شدید ، غذا خوردن ، قرار گرفتن در معرض سرما بروز پیدا می کند .

علت اسپاسم عروق کرونری

یکی از شایع ترین دلایل اسپاسم فشار خون بالا و همچنین کلسترول بالا می باشد که تقریبا 2 درصد از افراد مبتلا به آنژین ، یا درد و فشار بر روی قفسه سینه ، اسپاسم عروق کرونری را برای خود تجربه کرده اند ، همچنین اسپاسم عروق کرونری هم در افراد مبتلا به آتروسکلروز ممکن است که رخ دهد ، زمانی که پلاک در داخل شریان ها به وجود می آید جریان خون را مسدود می کند و در آخر با گذشت زمان موجب تصلیب شرایین می شود .

علائم اسپاسم قلب چیست ؟تفاوت آنژینآنژین یا حمله قلبی با پرینزمتال

به طور کلی احساس درد در قفسه سینه اگر چه که در بسیاری از موارد نشانه بیماری های عروق کرونر می باشد ، اما احساس این درد ها می تواند به دلیل اسپاسم عروق کرونری و یا آنژین پرینزمتال باشد. به طور کلی این دو بیماری کاملا با هم دیگر تفاوت دارند ، هر چند که هر دو شرایط موجب بروز آنژین نیز می شود ، در بیماری های عروق کرونر سفتی ، درد ، احساس فشار و یا سوزش در قفسه سینه اتفاق می افتد که به دلیل انسداد عمده در یک و یا چند سرخرگ می باشد ، همچنین این علائم در زمان فعالیت های فیزیکی و یا بعد از آن ها برای افراد رخ می دهد .

با این وجود اسپاسم کرونری معمولا تنها در زمان استراحت برای افراد اتفاق می افتد و می تواند افراد را از خواب نیز بیدار کند ، همچنین این بیماری مربوط به ساعات خاصی از شبانه روز می باشد و کاملا موقتی بوده و می تواند موجب ریتم نا منظم قلبی و یا حتی مرگ ناگهانی نیز در افراد شود ، علائم اسپاسم معمولاً کمتر از ۱۵ دقیقه طول می‌ کشد. از این که ما را تا اینجای مقاله اسپاسم قلب چیست ؟ همراهی می کنید از شما سپاس گزاریم در ادامه نیز با ما همراه باشید .

عوامل خطر اسپاسم عروق کرونر

به طور کلی در صورتی که مبتلا به بیماری های قلبی می باشید ، شما در خطر اسپاسم عروق کرونری می باشید ، همچنین کلسترول بالا و همچنین فشار خون بسیار بالا می تواند به طور کاملا مستقیم خطر سکته مغزی را در شما بسیار افزایش دهد، همچنین فعالیت های دیگر که موجب افزایش خطر اسپاسم عروق کرونری می شود عبارتند از:

•  مصرف نوشیدنی های الکی
  •  سیگار کشیدن
  •  سرمای شدید
  •  استفاده بیش از حد از محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین
  •  استرس شدید

اگر شما جزو افرادی هستید که سابقه عروق کرونری را دارد باید اقداماتی را برای کمتر شدن چنین عوامل خطری انجام داد ، همنچنین قرار گرفتن در معرض چنین عواملی موجب افزایش خطر ابتلا به اسپاسم در سال های آینده شود ، همچنین اسپاسم عروق کرونری نشان دهنده این است که یک مشکل نهفته در قلب شما وجود دارد و به همین خاطر پزشک جراح شما احتمالا انواع آزمایش های تصویر برداری را برای شما سفارش می دهد ، به طور کلی این تست ها می توانند یک تصویر بسیار واضح تر را از قلب شما فراهم کنند و به پزشک جراح شما کمک کند تا روند درمان بیماری قلب را برای شما بسیار سریع تر کند ،  آزمایشات تشخیصی تصویربرداری زیر ممکن است انجام شود:

اکوکاردیوگرام : این آزمایش یک نوع آزمایش اولتراسوند می باشد که با استفاده از امواج صوتی برای به وجود آوردن تصاویری از قلب شما انجام می شود. همچنین تست اکوکاردیوگرام یکی از شایع‌ ترین تست‌ ها برای تشخیص بیماری‌ های قلبی به حساب می آید .به این دلیل که جزئیات بیشتری را می‌ تواند از قلب فرد، حفره‌ های قلبی و عروق قلبی نشان دهد. همچنین نیز امواجی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد تأثیر بد و مضری برای بدن نخواهد داشت.

عوامل خطر اسپاسم عروق کرونر

الکتروکاردیوگرام (EKG) : الکتروکاردیوگرام (EKG)  یک نوع آزمایشی است که برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب شما مورد استفاده پزشکان متخصص قرار می گیرد. انجام این آزمایش توسط الکترود ها انجام می‌ گیرد. در این تست چون از مواد خاصی برای انجام آزمایش استفاده نمی‌ شود، حساسیت و عوارض جانبی خطرناکی را برای افراد به وجود نمی آورد اما در برخی از شرایط ممکن است که چسباندن الکترود ها به قفسه سینه موجب ایجاد قرمزی موقت در این نواحی شود.

آنژیوگرافی کرونر : این آزمایش یک آزمایش خاص اشعه ایکس می باشد که از رنگ برای دیدن در داخل شریان ها و یا اندازه گیری جریان خون از طریق قلب شما استفاده می کند. برخی از شرایط قلبی وجود دارد که استفاده از این تست‌ ها برای این افراد بسیار توصیه می‌ شود. زیرا دارای مزیت‌ های بسیاری هستند. از مزایای این تست‌ ها می‌ توان به:

• سریع انجام شدنشان
  • به نسبت ارزان‌ تر بودنشان
  •  بدون عوارض جانبی
  • در دسترس تر بودنشان
  •  انجام تست بدون نیاز به آمادگی خاص قبلی

همچنین علاوه بر این موارد گفته شده به طور کلی این آزمایش ها برای افراد مفید می باشد ، به این دلیل که می توانند جزئیات بسیار دقیق تری را برای تشخیص درست به پزشک متخصص ارائه دهد ، زمانی که پزشک متخصص تشخیص درستی را انجام ندهد و نتواند به بیماری قلبی شما برسد می تواند روش درمانی درستی را نیز انتخاب کند. به این ترتیب در زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد و سلامت بیمار هم به خطر نمی‌ افتد. از این که ما را تا اینجای مقاله اسپاسم قلب چیست ؟ همراهی می کنید از شما سپاس گزاریم در ادامه نیز با ما همراه باشید .

چه افرادی که دچار اسپاسم عروق کرونر می شوند ؟

به طور کلی از آن جایی که بسیاری از بیماری های قلبی ممکن است در افراد در دوران کودکی همراه فرد بیمار باشد به طور کلی نمی توان گفت که چه افرادی به بیماری های اسپاسم قلبی ممکن است که مبتلا شوند ، اما به طور کلی طبق آمار های پزشکی آقایان و خانم ها ممکن است که به طور مساوی تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرند ، در چنین شرایطی می تواند در هر رده سنی این بیماری تاثیر بگذارد ، اما در افراد بالای 50 سال امکان ابتلا بیشتر می باشد.

درمان اسپاسم قلبی

به طور کلی هدف از درمان اسپاسم قلبی رفع علائم آزار دهنده ی آن می باشد . برای مثال:

• کنترل و کاهش درد قفسه سینه
  • جلوگیری از حمله ی قلبی
  • پیشگیری یا محدود کردن دوره های اسپاسم های بعدی

درمان اسپاسم قلبی

به طور کلی برای درمان و یا کنترل درد های قفسه سینه در زمان اسپاسم قلبی «نیتروگلیسیرین» برای افراد تجویز می شود. همچنین برای برخی از افراد مصرف طولانی مدت از نیتروگلیسیرین حتی می تواند از بسیاری از حملات قلبی به طور کامل پیشگیری کند. همچنین برای پیشگیری از دوره های اسپاسم های بعدی «مسدود کننده های کلسیم» توصیه می شود. از این که ما را تا اینجای مقاله اسپاسم قلب چیست ؟ همراهی می کنید از شما سپاس گزاریم در ادامه نیز با ما همراه باشید .

همچنین نوع مسدود کننده کلسیم و همچنین دوز مصرفی ، همچنین با توجه به شرایط فرد بیمار توسط پزشک متخصص تعیین می شود ، برای مثال در برخی از موارد ممکن است به دوز های بیشتر از حد خود و یا به ترکیبی از جند نوع از مسدود کننده های کلسیم نیاز باشد ، به این نکته توجه داشته باشید که برای مدیریت صحیح عوارض جانبی دارو هایی که برای اسپاسم کرونر برای افراد تجویز می شود و تداخلات دارویی آن ها باید حتما از پزشک متخصص حتما کمک بگیرید .

برای مثال به طور کلی عوارض جانبی مسدود کننده های کلسیم می تواند شامل افت ضربان قلب و همچنین تورم پاها شود ، اما پزشک متخصص می تواند در مدیریت این چنین عوارضی به شما بسیار کمک کند ، پس بهتر است که مراحل درمانی را به طور کامل زیر نظر پزشک متخصص می شود ، همچنین علاوه بر دارو هایی که مصرف می کنید، اینکه شما تا چه اندازه ریسک بیماری های قلبی را کاهش می دهید و از عوامل ایجاد اسپاسم قلبی جلوگیری می کنید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه های درمان اسپاسم قلب

به طور کلی هدف از درمان کنترل درد در قفسه سینه و همچنین جلوگیری از حملات قلبی سکته قلبی می باشد ، یکی از مهم ترین جنبه های درمانی جلوگیری از هر گونه عوامل شناخته می شود برای اسپاسم و همچنین کاهش خطر بیماری های قلبی می باشد ، کاهش خطر بیماری های قلبی شامل موارد زیر است:

• ورزش منظم
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • کاهش وزن بدن در صورت اضافه وزن
  • توصیه های مربوط به سبک زندگی برای ترک سیگار

برای درمان یک قسمت از درد قفسه سینه از گلیسیرین تری نیترات (GTN) می توان استفاده کرد .همچنین ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است دارو های دیگری را برای جلوگیری از درد قفسه سینه تجویز کند. همچنین امکان دارد که به نوعی دارو به نام مسدود کننده کانال کلسیم یا نیترات به مدت طولانی نیاز داشته باشید.همچنین باید از مسدود کننده های بتا خودداری فرمایید زیرا ممکن است که این وضعیت را بدتر کند . از این که ما را تا اینجای مقاله اسپاسم قلب چیست ؟ همراهی می کنید از شما سپاس گزاریم در ادامه نیز با ما همراه باشید . برای اطلاع بیشتر از هزینه آنژیوگرافی در تهران می تواند به سایت مورد نظر مراجعه فرمایید .

راه های درمان اسپاسم قلب

افراد بیمار برای درمان و همچنین بررسی هر چه بیشتر خود باید به یک متخصص قلب مراجعه فرمایند ، همچنین در صورت انسداد شریان های کرونر ناشی از لکه های چربی و یا پلاک آتروما درمان های بعدی نیز امکان دارد که شامل آنژیوپلاستی کرونر باشد. همچنین اگر اسپاسم قلبی مدت زمان طولانی برای افراد ادامه پیدا کند، ممکن است که فرد بیمار دچار حمله های قلبی شوند. در صورت مشاهده ی هرگونه از علائم زیر فوراً با اورژانس (115) تماس بگیرید:

اسپاسم قلبی با موارد زیر در ارتباط است:

• اسپاسم یا گرفتگی سایر شریان ها، که باعث بیماری هایی مثل میگرن یا سندرم ریناد می شود.
  • تیروتوکسیکوز (تیروئید پرکار)
  • بیماری های آلرژیک مزمن مانند Samter’s Triad (آسم، پولیپ بینی، حساسیت به آسپرین)
  • مصرف دخانیات
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • برخی از داروهای شیمی درمانی
  • پایین بودن منیزیم بدن

اسپاسم عروق کرونر چقدر شایع است؟

به طور کلی طبق آمار های پزشکی و تحقیقات که تا کنون به دست آمده است مشخص شده که نیمی از افراد بیمار که مبتلا به آنژیوگرافی کرونر هستند هیچ گونه انسدادی را در عروق قلبی خود ندارند ، همچنین چهار نفر از پنج نفر فرد بیمار به آنژین و یا فاقد سرخرگ مسدود شده دچار اسپاسم عروق کرونر و یا آنژین ریز عروقی یا هر دو بودند . باید بدانید که تقریباً 17 درصد از افراد بیمار مبتلا به اسپاسم کرونر به خودی خود دچار اسپاسم عروق کرونر می باشند  و چیزی نزدیک به 20 درصد آن را با آنژین رگ عروقی ترکیب می کنند. بنابراین حداقل از هر سه نفر یک بیمار مبتلا به آنژین، اما بدون انسداد اسپاسم عروق کرونر وجود دارد.

از این که ما را آخر مقاله اسپاسم قلب چیست ؟ همراهی کردید از شما سپاس گزاریم ، همچنین اگر نظر و یا پیشنهادی در این زمینه دارید ممنون می شویم که با ما نیز در میان بگذارید .

درمان بیماری قلبی
مهم ترین دلایل ایست قلبی