علت تپش قلب و تنگی نفس

اگر افراد نامنظم بودن نبض و ناراحتی در قفسه سینه و ضربان قلب حس کنند، یعنی فرد دچار تپش قلب شده است. در بعضی از موارد اگر تپش قلب به صورت غیر عادی حس شود و همراه با تنگی نفس باشد، ممکن است علت های خاصی داشته باشد که در ادامه قصد داریم درباره علت تپش قلب و تنگی نفس توضیحاتی ارائه دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

تپش قلب چیست؟

یکی از علائم بیماری های قلبی عروقی، احساس ضربان قلبی است که شدید و سریع باشد. در حالت طبیعی افراد متوجه ضربان قلب خود نمی شوند تا زمانی که دچار تپش قلب شوند. ممکن است ضربان قلب را در قفسه سینه و گلو و گردن احساس کنند. اصولا این علائم آسیب رسان و جدی نیست و طی مدت کوتاهی از بین می رود. بیشتر مواقع از استرس و اضطراب بیش از اندازه به وجود می آید. یکی از عوامل دیگر آن می تواند مصرف زیاد نیکوتین ، الکل و کافئین باشد. در واقع بعضی از افراد به مصرف ماده های محرک بسیار حساس هستند و مصرف نوشیدنی هایی مانند: اسپرسو یا نوشیدنی هایی که دارای کافئین هستند، مثل: نوشابه می تواند تپش ضربان قلب آن ها را بالا ببرد. همچنین مصرف بیش از اندازه ی شکلات و الکل باعث بروز تپش می شود. همچنین مصرف بعضی از دارو های بدون نسخه مانند: دارو های سرما خوردگی و آلرژی می تواند باعث بروز این علائم شود. گاهی اوقات تپش قلب همراه با سرگیجه و یا بی هوشی رخ می دهد. در بیشتر موارد، تپش قلب بدون هیچ دلیلی رخ می دهد. همچنین عواملی مانند: خستگی و استرس و کمبود خواب هم می تواند باعث تپش قلب یا بدت شدن آن شود.

تپش قلب چیست؟

آیا تنگی نفس و تپش قلب می تواند باعث بروز بیماری جدی می شود؟

گاهی اوقات تپش قلب همراه با تنگی نفس رخ می دهد و ممکن است بدون وجود بیماری به وجود بیاید. این وضعیت نشان دهنده ی بی نظمی ریتم قلب است و ممکن است به ارزیابی کامل تری نیاز داشته باشد. اگر علائم جدی تری مانند: سرگیجه، غش کردن، درد قفسه سینه و تنگی نفس رخ دهد، ممکن است مشکل فرد بسیار جدی تر باشد. اگر فرد، بیماری قلبی شناخته شده ای مانند سکته قبلی، نارسایی احتقانی قلب (CHF)، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) و سایر موارد را داشته باشد، علائم تپش قلب باید به طور کامل ارزیابی شود.

خطرات ناشی از تپش قلب

اصولا تپش قلب باعث بروز هیچ گونه آسیبی به قلب نمی شود و اما اگر این تپش قلب طولانی مدت باشد، افراد در معرض بزرگ شدن قلب و نارسایی قلب قرار می گیرند. بزرگ شدن قلب به همراه فیبریلاسیون دهلیزی اتفاق می افتد که یکی از عوامل بسیار شایع تپش قلب می باشد.  بیماران می توانند سال ها بدون اینکه متوجه آسیبی شوند، به فیبریلاسیون دهلیزی دچار باشند، اما بعضی از بیماران با علائم بسیار کم، ممکن است ریتم سریع و نامنظم قلب را به همراه علائم نارسایی قلبی تجربه کنند. همچنین، فیبریلاسیون دهلیزی می تواند باعث لخته شدن خون و در نتیجه افزایش خطر بروز سکته مغزی شود.

آیا بارداری می تواند باعث بروز تپش قلب و تنگی نفس شود؟

ممکن است بعضی از افراد در دوران اولین بارداری خود، دچار تپش قلب و تنگی نفس شوند. در دوران بارداری تغییرات بسیاری در حجم خون به وجود می آید و فشار بسیاری بر قلب وارد می شود که همین باعث فعالیت سریع تر قلب می شود. تپش قلب در دوران بارداری اصولا به دلیل بروز مشکل خاصی در قلب اتفاق نمی افتد. بعد از دوران بارداری، ممکن است تپش قلب برطرف شده و یا فقط در شرایط استرس زا رخ دهد. همچنین در زنانی که قبل از باردار شدن سابقه مشکلات مربوط به ریتم قلب یا غش کردن وجود دارد، در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون و برون ده قلبی، علائم به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

برای جلوگیری از تپش قلب از چه داروهایی تجویز می شوند؟

دارو های بسیاری برای درمان اختلالات مربوط به ریتم قلب، قابل استفاده هستند. این داروها باید توسط متخصصان قلب تجویز شوند، به دلیل این که عوارض قابل توجهی دارند و در صورتی که به درستی مصرف نشوند، می توانند باعث بروز مشکلات جدی قلبی عروقی و حتی ایست قلبی و یا مرگ ناگهانی شوند. اما اگر این دارو ها به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند از بروز اختلالات ریتم قلب پیشگیری کنند و بسیار مفید باشند، اما بیشتر مواقع به دلیل هزینه و عوارض جانبی این داروها، افراد ترجیح می دهند از آن ها استفاده نکنند.

علت تپش قلب همراه با تنگی نفس چیست؟

تپش قلب و ضربان قلب بالا می تواند به دلیل انجام فعالیت سنگین و یا استرس باشد. حتی اگر تغییرات در ضربان قلب شما جدی نیست. اما در صورت داشتن تپش قلب همراه با تنگی نفس و یا احساس ضربان قلب نامنظم، باید به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید. در صورت دارای بودن علائم زیر به متخصص قلب مراجعه کنید:

• سرگیجه یا بی حالی
  • تنگی نفس شدید
  • بی هوش شدن
  • درد یا گرفتگی قفسه سینه

خطرات ناشی از تپش قلب

علت تپش قلب و تنگی نفس

• اضطراب و استرس: یکی از شایع ترین عواملی که می تواند در افراد احساس تپش قلب همراه با تنگی نفس ایجاد کند ، اضطراب و استرس می باشد.
  • نارسایی قلبی: زمانی که قلب نارسا شود و نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند، باعث بروز تنگی نفس و تپش قلب می شود. در این حالت برای رفع این مشکل باید به بهترین متخصص قلب و عروق جهت تشخیص و شروع مراحل درمان مراجعه کنید.
  • مصرف دارو ها: مصرف بعضی از دارو ها باعث تپش قلب و  استرس شده و باعث بروز تنگی نفس می شود. اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتما در مورد به وجود آمدن این عارضه با پزشک متخصص خود صحبت کنید.
  • بیماری های دریچه ای قلب: افرادی که دچار بیماری ها و نارسایی های دریچه ای قلب می شوند که شایع ترین آنها در زمینه ی بیماری های روماتیسم قلب است، این افراد زمینه ی ابتلا به ضربان قلب بالا و احساس تنگی نفس را دارند.
  • آریتمی قلبی: ضربان های نامنظم قلب می تواند باعث تپش قلب همراه با تنگی نفس شود.
  • سکته قلبی در بیماران دیابتی: سکته قلبی در بیماران دیابتی می تواند بدون درد اما همراه با تنگی نفس و ضربان بالا و علائم نارسایی قلبی باشد. اگر به دیابت مبتلا هستید و این علائم را در خود مشاهده می کنید حتما و در اسرع وقت برای معاینه و درمان بیماری قلبی به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید.
  • آنژین های ناپایدار قلبی: افرادی که دچار تنگی های متوسط عروق قلبی هستند . این دسته از افراد در هنگام فعالیت های معمول دچار ضربان قلب بالا، تنگی نفس و گاها درد می شوند. این افراد باید تحت نظر دکتر قلب مناسب باشند و مدام چکاپ دوره ای شوند.
  • عفونت قلب: عفونت قلب که می تواند با ایجاد یک سرماخوردگی ساده هم رخ دهد و لزوما ویروس خاصی باعث بروز این مشکل نمی شود و بعضی از همین ویروس های سرماخوردگی و کرونا می تواند باعث عفونت قلب و در پی آن افت کارکرد قلب ، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب شود.
  • پریکاردیت: پریکاردیت یا همان عفونت پرده های اطراف قلب که به دلیل به وجود آمدن بعضی از ویروس ها، باکتری ها و یا مصرف بعضی دارو ها ایجاد می شود، می تواند منجر به بروز تپش قلب همراه با تنگی نفس شود.
  • ترسیدن: اگر تپش قلب به همراه احساس اضطراب و استرس شکل می گیرد، احتمال تجربه یک حمله هراس وجود دارد. از دیگر نشانه های این شرایط می توان به تعریق بیش از حد، حال تهوع، و لرزش بدن اشاره کرد. این حملات زندگی فرد را در معرض تهدید قرار نمی دهند و در بعضی موارد دریافت کمک روانی به همراه دارو می تواند در غلبه بر حملات هراس به شما کمک کند.
  • دلایل مرتبط با شرایط زنان: بارداری، یائسگی و قاعدگی ممکن است به واسطه نوسانات هورمونی باعث تپش قلب شوند. تپش قلب به طور معمول کوتاه مدت بوده و با ایجاد تعادل در سطوح هورمون متوقف می شود.
  • شرایط پزشکی دیگر: همچنین تب بالا، فشار خون پایین، کم خونی، سطوح پایین قند خون یا پرکاری تیروئید می تواند به تپش قلب منجر شوند.

علت تپش قلب و تنگی نفس

عواملی وجود دارد که به دلیل بالا رفتن سطح آدرنالین به وجود می آید که شامل:

• حالت عاطفی سخت
  • مصرف داروهای تفریحی مانند: کوکائین و آمفتامین
  • ورزش
  • عصبی شدن
  • تغییرات هورمون
  • فعالیت های شدید
  • الکل و نیکوتین
  • کمبود آب بدن
  • مصرف داروهای خاص مانند: افدرین و تئوفیلین
  • بیماری های قلبی مانند: نارسایی قلب و بیماری مادرزادی قلب
  • قند خون پایین
  • کم خونی
  • تیروئید پرکار
  • فشار خون پایین
  • نوشیدنی ها یا غذاهای حاوی کافئین مانند: قهوه ، چای و شکلات

تپش قلب و تنگی نفس را چگونه تشخیص می دهند؟

ابتدا پزشک متخصص درباره چگونگی شروع تپش قلب و تنگی نفس و مدت تداوم آن و تعداد دفعات بروز و سابقه ی خانوادگی با شما صحبت می کند. همچنین امکان دارد که آزمایشاتی مانند: نوار قلب برای اندازه گیری فعالیت های الکتریکی قلب و اکوکاردیوگرام یا تست استرس برای شما تجویز کند و با توجه به آن، علت تپش قلب و تنگی نفس را تشخیص بدهد و شما را درمان کند.

برای درمان ضربان قلب بالا چه روش هایی موثر است؟

برای درمان تپش قلب و تنگی نفس، روش های بسیاری وجود دارد که ابتدا باید پزشک متخصص از علت آن مطلع شود. اگر مشکل شما بسیار جدی نباشد، درمانی صورت نمی گیرد. اما اگر به بیماری قلبی مانند: آریتمی یا فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستید، نیازمند تحت درمان قرار گرفتن توسط پزشک را دارید. در هر صورت، هنگام مشاهده ی این علائم باید پزشک علت آن را تشخیص دهد و در مراحل بعدی اقدام به درمان فرد کند.

علت تپش قلب و تنگی نفس

برای کنترل این بیماری چه باید کرد؟

اگر دچار تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم دارید، باید نکاتی را رعایت کنید و کار هایی انجام بدهید که این کار ها شامل:

• مصرف دارو های آرامبخش تجویز شده توسط بهترین متخصص قلب و عروق.
  • اگر لباس تنگ به تن دارید آن را تعویض نمایید.
  • ترسیدن می تواند علائم شما را بدتر کند.
  • از مصرف هرگونه محرکی که می تواند تپش قلب شما را بدتر کند ، خودداری کنید. محرک هایی مانند: کافئین ، نیکوتین ، الکل.
  • موسیقی آرام گوش کنید.
  • سعی کنید بنشینید و استراحت کنید یا جایی آرام برای استراحت پیدا کنید.
  • خود را آرام کرده و در وضعیت راحتی نگه دارید.

مراقبت های لازم هنگام تنگی نفس

برای جلوگیری از شدت پیدا کردن تنگی نفس، باید اقداماتی انجام دهید که این اقدامات شامل:

• عدم استعمال دخانیات. به دلیل این که استعمال دخانیات باعث بروز بیماری های دیگری مانند: بیماری های قلبی و ریوی و سرطان می شود. هنگامی که از دخانیات استفاده نکنید، احتمال بروز این بیماری ها کم می شود.
  • یک برنامه ی کارکردی داشته باشید. با پزشکتان در میان بگذارید که اگر بیماری هایتان بدتر شد، چه کاری انجام دهید.
  •  از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها بپرهیزید. تا حد ممکن، از تنفس مواد آلرژی زا و سموم محیطی خودداری کنید.
  • اگر دچار اضافه وزن هستید، وزن خود را کاهش دهید.
  • ارتفاع را در نظر داشته باشید. از تقلا در ارتفاع های بالاتر از ۱/۵۲۴ متر بپرهیزید.

مراقبت های لازم هنگام تنگی نفس

علت تنگی نفس ناگهانی چیست؟

تنگی نفس ناگهانی علت های بسیاری دارد و ممکن است به شما آسیب جدی ای وارد کند و همچنین بسیار خطرناک است. به همین دلیل است که باید فورا با پزشک خود مشورت کنید. برای مثال: یک انسداد راه هوایی فوقانی، مانند یک تکه غذا که در گلوی شما گیر کرده است، می تواند تنفس شما را مسدود کند. برخی از دلایل احتمالی دیگر شامل:

• پنومونی
  • پرشانی عاطفی یا حمله پانیک
  • حمله قلبی
  • آمبولی ریه یا همان لخته شدن خون در ریه ها
  • مسمومیت
  •  فشار خون پایین
  • مونوکسید کربن
  • شعله ور شدن آسم

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما کاربردی و مفید بود باشد. در صورت داشتن نظر یا پیشنهاد می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مهم ترین دلایل ایست قلبی
تاثیر دیابت بر بیماری های قلبی